Geef je stockfoto's de ruimte
Als je een foto verkoopt weet je nooit wat een klant daarmee wil. Voor welk doel koopt deze je foto en welke boodschap wil hij er mee communiceren? Een koper wil vaak nog tekst op je foto zetten of hij gebruikt een andere uitsnede. Het resultaat is dus vaak heel anders dan jouw origineel.
Maar al weet je nooit wat een koper exact wil, je kan hem daarbij wel helpen. Zorg dat hij plaats heeft voor zijn tekst. Geef hem de mogelijkheid om een andere uitsnede te kiezen. Kortom, geef je stockfoto's de ruimte!
Maar al weet je nooit wat een koper exact wil, je kan hem daarbij wel helpen. Zorg dat hij plaats heeft voor zijn tekst. Geef hem de mogelijkheid om een andere uitsnede te kiezen. Kortom, geef je stockfoto's de ruimte!
Vrij tekst ruimte op een stockfoto
Sommige van mijn stockfoto's heb ik speciaal gemaakt om daar nog tekst op te plaatsen. Bijgaande foto van de tulp is daar een typisch voorbeeld van. Het spreekt voor zich dat de ruimte links gebruikt kan worden voor allerlei teksten.
De tulp is natuurlijk een foto speciaal gemaakt om teksten te kunnen plaatsen. Maar ook bij 'gewone' foto's kun je (enigszins) rekening houden met tekstruimte. De Utrechtfoto hierna is daarvan een mooi voorbeeld. Maar daarin spelen dan ook andere aspecten mee zoals het kaderen van je foto!
De tulp is natuurlijk een foto speciaal gemaakt om teksten te kunnen plaatsen. Maar ook bij 'gewone' foto's kun je (enigszins) rekening houden met tekstruimte. De Utrechtfoto hierna is daarvan een mooi voorbeeld. Maar daarin spelen dan ook andere aspecten mee zoals het kaderen van je foto!
Kaderen stockfoto
Kun je met teksten nog rekening houden met de compositie van je foto, voor allerlei uitsneden is dat een stuk lastiger. Vaak zie je je foto terug in allerlei onverwachte vormen. Er is daarom maar één algemene regel te bedenken: kader je hoofdonderwerp niet te strak. Je geeft de koper dan wat meer mogelijkheden om iets creatiefs met je foto te doen. Dat kan het plaatsen van een tekst zijn maar ook het anders uitsnijden van je foto. En vaak ook beide tegelijk.
Ter illustratie een aantal voorbeelden van gebruik van mijn foto hieronder. Ik heb deze gevonden op: Utrecht1, Utrecht2, Utrecht3, Utrecht4 en Utrecht5.
Ter illustratie een aantal voorbeelden van gebruik van mijn foto hieronder. Ik heb deze gevonden op: Utrecht1, Utrecht2, Utrecht3, Utrecht4 en Utrecht5.
Geïsoleerde onderwerpen voor een stockfoto
Een geheel eigen categorie zijn de foto's gemaakt op een egale achtergrond. Dit zijn vaak productfoto's die op wit zijn geïsoleerd. In dat geval is een ruime kadering zinloos. Integendeel, de koper ziet je onderwerp kleiner en zal daarom minder snel geneigd zijn je foto te kopen. En wil een koper iets doen met je foto zoals een tekst plaatsen, dan heeft hij daarvoor alle mogelijkheden. Immers, omdat de achtergrond exact wit is, is het voor hem zeer eenvoudig het kader te vergroten naar de afmetingen die hij nodig heeft
Conclusie
Je weet nooit hoe je foto's als stockfoto gebruikt gaan worden. Maar het is raadzaam een foto altijd wat ruimte te geven. Een koper heeft dan net wat meer mogelijkheden er iets mee te doen. En dat kan het verschil zijn tussen wel of niet verkocht worden.
Tip: Je kan de koper een extra handje helpen met het vinden van 'stockfoto's met ruimte'. Geef de foto als extra trefwoord de term ´copy space´. Met dat trefwoord wordt door klanten specifiek gezocht op foto's geschikt voor het plaatsen van extra tekst.
Reacties 2
Ik ga zeker nog eens een blog over trefwoorden schrijven. Die houd je dus nog van me tegoed!
Dag Tromp Willem,
Jouw site is een hele mooie bron voor beginnende en waarschijnlijk ook startende stockfotografen, in m'n recentste blog heb ik er nog weer eens aandacht aan besteed. Dit maal viel me jouw tip op over de term 'copy space', vermoedelijk omdat dit raakvlakken heeft met thema's die ik vaak behandel. Zijn er in de stock wereld meer van dit soort specifieke steekwoorden om mee te zoeken?
Groet, Roelof Moorlag
http://www.digitaalfotobeheer.nl