Nationale Beeldbank overgenomen door fotobureau Hollandse Hoogte

Deze zomer werd bekend dat de Nationale Beeldbank onderdeel zou worden van fotobureau Hollandse Hoogte. Het heeft even geduurd voordat duidelijk werd welke consequenties dat heeft voor de fotografen die beeld aanbieden bij de Nationale Beeldbank. In deze blog daarover nu meer en welke keuze ik daarbij zelf gemaakt heb.

Overname door Hollandse Hoogte

Op 2 augustus dit jaar kwam de Nationale Beeldbank met de mededeling dat ze onderdeel zouden worden van fotobureau Hollandse Hoogte. Afgelopen weken werd daarover meer duidelijk. De Nationale beeldbank blijft wel als merknaam bestaan en gaat onder de vlag van Hollandse Hoogte door met een vernieuwde website.
Nieuwe website Nationale Beeldbank
Deze nieuwe website van de Nationale Beeldbank is afgelopen week gepresenteerd. De oude omgeving is 'gesloten' en oude en nieuwe fotografen van de Nationale Beeldbank dienen een nieuw account aan te vragen om foto's te kunnen aanbieden. En daarbij kwam toch wel een kleine aap uit de mouw !

Exclusief bij de Nederlandse beeldbank!?

Elke fotograaf heeft een link toegestuurd gekregen om daarmee een nieuw account aan te vragen. Je moet daarbij ook de nieuwe voorwaarden accepteren. De begeleidende tekst begint heel geruststellend met te stellen dat er voor fotografen 'niet heel veel is veranderd'. Doorlezend kom ik zelf echter tot andere conclusies. In de richtlijnen voor fotografen staat de volgende tekst:
"Fotografen die vanaf 1 oktober 2018 gaan uploaden bij de Nationale Beeldbank leveren exclusief aan de Nationale Beeldbank. Dat betekent: Het is niet toegestaan om enige beelden aan te bieden bij andere stockbureaus. Je werkt dus exclusief voor de Nationale Beeldbank, in zowel binnen- als buitenland."
Dat is nogal wat !! Dus beelden van fotoseries die je niet aan de Nationale Beeldbank aanbiedt mag je ook niet ergens anders meer aanbieden. Sterker nog, foto's in het buitenland gemaakt zoals bijvoorbeeld Bruinkoolmijnen Duitsland kan ik als niet-Nederlands beeld niet bij de Nationale Beeldbank kwijt, maar ik zou ze ook niet meer aan een ander stockbureau mogen aanbieden !??
Ik heb hier niet echt lang over na moeten denken. Los van de vraag of de NBB aan fotografen een dergelijke voorwaarde kan en mag stellen was de keus snel gemaakt.

Mijn keus

Ik heb er voor gekozen niet in te gaan op deze voorwaarden. Mijn redenen hiervoor zijn:
  • Het aandeel van de Nationale Beeldbank in mijn totale fotoverkopen is beperkt en dat is de laatste jaren ook alleen maar kleiner geworden. In Negen jaar stockfotografie heb ik twee taartdiagrammen opgenomen die dat illustreren. In 2012 was het relatieve aandeel van de NBB in mijn verkopen nog ongeveer 15%. In 2017 was dat gezakt tot minder dan 5 %.
  • Ook in absolute zin daalden mijn verkopen. Ondanks het groeien van mijn portfolio liepen mijn verdiensten bij de NBB gestaag terug.
  • En als laatste, de markt voor stockfotografie is enorm in beweging. Ik heb daarbij geen zin om me maar van één partij afhankelijk te maken. Ik lever nu foto's aan meerdere bureaus. Er kan er dan wel eens eentje verdwijnen, maar mijn risico is dan meer gespreid.

Dus hoe nu verder …

Ik bied vanaf nu dus geen foto's meer aan bij de Nationale Beeldbank. Mijn upload-account is inmiddels ook afgesloten. Mijn bestaande portfolio blijft vooralsnog wel bestaan. Voorlopig levert dat dan nog wat verkopen op, zij het dat ik dat niet meer kan uitbreiden.
Bijkomend 'voordeel' is dat ik vanaf nu niet meer hoef na te denken over trefwoorden in twee talen. Dat scheelt tijd. En die kan ik dan weer besteden in het aanbieden van extra foto's aan andere bureaus. En ook heb ik dan meer tijd voor mijn website om blogs als deze te schrijven 😊.
Adobe Stock
Nieuw jasje Kruwt.nl
 

Reacties 9

Gast - Marc op woensdag, 06 november 2019 10:04

Het lijkt er op dat NBB gas terug heeft genomen. Ik heb ze gisteren dezelfde vragen gesteld en was overtuigd dat ik ging stoppen met de samenwerking. De exclusiviteit lijkt echter in de huidige voorwaarden alleen nog te rusten op de bij hun website geüploade 'werken'.

Het lijkt er op dat NBB gas terug heeft genomen. Ik heb ze gisteren dezelfde vragen gesteld en was overtuigd dat ik ging stoppen met de samenwerking. De exclusiviteit lijkt echter in de huidige voorwaarden alleen nog te rusten op de bij hun website geüploade 'werken'.
Gast - hans op vrijdag, 01 februari 2019 10:05

sinds de overname heb ik geen beeld meer geupload bij NBB.
Ondanks dat ik wel akkoord ben gegaan met de nieuwe richtlijnen leveren mijn verkopen nu slechts 25-30% commissie op ipv de vroegere 50%. Als ik het dus goed begrijp pakt NBB/HH nu dus op elke verkoop uit de database van niet-exclusieve fotografen 70-75% ipv de vroegere 50%. Slimme zet.
Trouwens, wist je dat HH onder het Talpa Network van John de Mol valt?

sinds de overname heb ik geen beeld meer geupload bij NBB. Ondanks dat ik wel akkoord ben gegaan met de nieuwe richtlijnen leveren mijn verkopen nu slechts 25-30% commissie op ipv de vroegere 50%. Als ik het dus goed begrijp pakt NBB/HH nu dus op elke verkoop uit de database van niet-exclusieve fotografen 70-75% ipv de vroegere 50%. Slimme zet. Trouwens, wist je dat HH onder het Talpa Network van John de Mol valt?
Gast - Fred Noomen op maandag, 05 november 2018 10:33

Beginnen ze bij Hollandse Hoogte last van hoogmoedswaanzin te krijgen ? Met deze door jou vermelde voorwaarden en/of bepalingen zal HH weinig vrienden mee krijgen. Het is goed dat er fotografen zoals Tromp Willem zijn die dit soort idioterie aan de kaak stellen ! Wij laten ons natuurlijk niet de wet voorschrijven door een stockbureau.

Beginnen ze bij Hollandse Hoogte last van hoogmoedswaanzin te krijgen ? Met deze door jou vermelde voorwaarden en/of bepalingen zal HH weinig vrienden mee krijgen. Het is goed dat er fotografen zoals Tromp Willem zijn die dit soort idioterie aan de kaak stellen ! Wij laten ons natuurlijk niet de wet voorschrijven door een stockbureau.
Tromp Willem van Urk op zondag, 04 november 2018 22:06

Mee eens. Maar bij aanmelding dien je wel die voorwaarden te accepteren !

Mee eens. Maar bij aanmelding dien je wel die voorwaarden te accepteren !
Gast - Hans op zondag, 04 november 2018 21:59

Trouwens, hebben ze een discussieforum? Ik kan nergens wat vinden.

Trouwens, hebben ze een discussieforum? Ik kan nergens wat vinden.
Tromp Willem van Urk op zondag, 04 november 2018 22:16

Nee, gewoon rechtstreeks mailen. Komt meestal wel vrij snel antwoord op.

Nee, gewoon rechtstreeks mailen. Komt meestal wel vrij snel antwoord op.
Gast - hans op zaterdag, 03 november 2018 23:19

Ik had deze voorwaarden niet gezien, maar ben er volgens mij wel mee akkoord gegaan.
Maar volgens mij is het niet zo dat je bijvoorbeeld buitenlands beeld nergens meer mag aanbieden indien je deze voorwaarden hebt geaccepteerd. Het gaat alleen om beeld dat je bij NBB aanbied. Dit mag je vervolgens niet nog eens bij andere stocksites aanbieden.
Nu upload ik niet zo veel meer bij NBB, maar vanaf nu denk ik nog minder. Mijn verdiensten zijn ook hier flink onderuit gegaan.

Ik had deze voorwaarden niet gezien, maar ben er volgens mij wel mee akkoord gegaan. :o Maar volgens mij is het niet zo dat je bijvoorbeeld buitenlands beeld nergens meer mag aanbieden indien je deze voorwaarden hebt geaccepteerd. Het gaat alleen om beeld dat je bij NBB aanbied. Dit mag je vervolgens niet nog eens bij andere stocksites aanbieden. Nu upload ik niet zo veel meer bij NBB, maar vanaf nu denk ik nog minder. Mijn verdiensten zijn ook hier flink onderuit gegaan.
Tromp Willem van Urk op zondag, 04 november 2018 13:18

Ik had dezelfde vragen als jou. Dus ik heb dat punt over exclusiviteit nog speciaal nagevraagd bij de NBB.
Vraag: "Voor foto's die vanaf nu nieuw bij de NBB worden aangeboden eisen jullie exclusiviteit. Dus die mogen dan niet meer bij andere beeldbanken worden aangeboden?"
Antwoord: "Klopt. Maar dus niet enkel exclusiviteit per beeld maar volledige exclusiviteit. Dit houdt in dat al het Nederlandse materiaal niet meer geplaatst mag worden bij andere partijen."

In het zelfde mailtje maakt de NBB wel weer een mogelijke uitzondering voor foto's in het buitenland gemaakt. Maar dat is dan weer in tegenspraak met haar eigen richtlijnen voor fotografen !?
Ik vind het voorlopig wel goed zo. Ik heb de laatste jaren nu genoeg meegemaakt met de NBB en ik stop er even geen energie meer in.
Ik merk wel wat mijn nog bestaande portfolio daar doet. En daarna zie ik wel verder ...!?

Ik had dezelfde vragen als jou. Dus ik heb dat punt over exclusiviteit nog speciaal nagevraagd bij de NBB. Vraag: [i]"Voor foto's die vanaf nu nieuw bij de NBB worden aangeboden eisen jullie exclusiviteit. Dus die mogen dan niet meer bij andere beeldbanken worden aangeboden?"[/i] Antwoord: [i]"Klopt. Maar dus niet enkel exclusiviteit per beeld maar volledige exclusiviteit. Dit houdt in dat [b]al het Nederlandse materiaal[/b] niet meer geplaatst mag worden bij andere partijen."[/i] In het zelfde mailtje maakt de NBB wel weer een mogelijke uitzondering voor foto's in het buitenland gemaakt. Maar dat is dan weer in tegenspraak met haar eigen [url=https://www.nationalebeeldbank.nl/misc.pp?code=334]richtlijnen voor fotografen[/url] !? Ik vind het voorlopig wel goed zo. Ik heb de laatste jaren nu genoeg meegemaakt met de NBB en ik stop er even geen energie meer in. Ik merk wel wat mijn nog bestaande portfolio daar doet. En daarna zie ik wel verder ...!?
dinsdag, 10 december 2024

Captcha afbeelding

HANDBOEK STOCKFOTOGRAFIE

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Je kan je op elk moment weer afmelden!
 
 

HANDBOEK STOCKFOTOGRAFIE

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Je kan je op elk moment weer afmelden!