Foto met een 'eenvoudig' onderwerp die meerdere concepten kan ondersteunen zoals vakantie, reizen en vervoer. Door de knallende kleuren valt de foto ook nog eens extra op.
Het is momenteel een tijd van thuis zitten. En als je dan, hopelijk in goede gezondheid, naar een bezigheid zoekt om je tijd te vullen, dan kan dat wellicht met wat extra aandacht voor je stockfoto's.
Er zijn al heel veel stockfoto's in de aanbieding. Dus heeft het wel zin om nog nieuwe foto's aan te bieden? Zeker wel! Jouw foto is zeker niet kansloos. Zeker als je er nog wat extra zorg aan geeft om jouw foto's meer onder de aandacht te brengen. Daarom: Tien tips om meer foto's te verkopen!
Tip 1: Regelmatig nieuwe foto's aanbieden
Nieuwe foto's staan altijd hoger in het zoek-algoritme van stockbureaus. Bij de meeste bureaus kun je zelfs op nieuwe content selecteren. Veel potentiële kopers kijken daar het eerst naar. Regelmatig uploaden zorgt er dus voor dat jouw foto's in the picture blijven. En koopt een klant een nieuwe foto, dan kijkt hij toch ook wel vaak even naar je andere foto's. Met regelmatig aanbieden blijf je dus hoger in de rankings staan!
Leestip:
Beginnen met stockfotografie = doorzetten met uploaden
Tip 2: Verkoop via meerdere stockbureaus
Tip 3 : Zorg voor een gevarieerd portfolio
Hoe meer gevarieerd je foto's zijn, des te meer kans heb je dat allerlei kopers bij jou terecht komen. En dan vaak ook even verder kijken in je portfolio. Specialisatie op één onderwerp kan geen kwaad, maar zorg daarom evengoed voor voldoende spreiding.
Leestip:
Stockfoto's maak je overal!
Tip 4 : Zorg voor een goede titel + trefwoorden
Een klant begint met zoeken naar een foto op basis van een aantal trefwoorden. Zorg dus dat jouw foto daar bij zit. Beschrijf je foto met een duidelijke heldere titel en trefwoorden. De titel is in één zin al een treffende samenvatting van je foto. Met de trefwoorden benoem je de kenmerken van je foto met het lijstje wie-wat-waar-hoe-wanneer.
Trefwoorden als 'beautiful', 'big' en 'famous' voegen meestal weinig toe aan je foto. De helft van alle stockfoto's heeft wel zo'n trefwoord.
Leestips:
Wat zijn trefwoorden? en
Zijn er algemene regels voor titels en trefwoorden?
Foto Cochem met kasteel. Maar ook aangeboden met de trefwoorden 'reichsburg', 'reichsburg cochem', 'germany', 'rheinland-pfalz' , 'moselle', e.d.
Tip 5 : Wees onderscheidend in je beschrijving
Benoem specifieke kenmerken van je foto. Bijvoorbeeld, een 'mooie middeleeuwse kerk' kan overal op de wereld staan. Maar benoem ook de naam van de kerk, de plaats en het land. Dan staat jouw foto bovenaan als een klant op één van die specifieke kenmerken zoekt.
Leestip:
Trefwoorden vinden je foto
Tip 6 : Denk 'out of the box'
Bij jouw foto's heb je altijd je eigen beleving. Jij kent de plaats en tijd en emotie van dat moment. Je trefwoorden geef je dan in die geest. Maar probeer bij een foto ook eens na te gaan of de foto nog meer potentiële boodschappen heeft. Vaak zijn dat er meer dan waaraan je zelf in eerste instantie denkt.
Leestip:
Trefwoorden missers
Tip 7: Hou het simpel
Veel klanten zoeken dus een foto om één specifieke gedachte of concept te ondersteunen. Een foto waar dus te veel op staat leidt af. Leg de focus dus op één onderwerp. Simpele plaatjes verkopen vaak het beste!
Heb je die plaatjes al in je portfolio, of kun je je daar wat meer op toeleggen?
Leestip:
Zijn er verschillende soorten stockfoto's?
Eenvoudig onderwerp met vrije ruimte speciaal voor tekst.
Tip 8 : Laat ruimte voor bijsnijden en tekst
Van een verkochte foto wordt vaak slechts een uitsnede gebruikt. Ook wordt er soms tekst bijgeplaatst. Zorg dus dat de koper daar de ruimte voor heeft.
Leestip:
Geef je stockfoto de ruimte!
Tip 9 : Kijk af
Elk stockbureau heeft wel een pagina met meest verkochte foto's. Kijk daar eens op rond. Wat voor soort foto's zijn dat en welke trefwoorden zijn gebruikt? Kortom, doe inspiratie op en doe daar weer je eigen voordeel mee.
Kijktip:
Shutterstock foto's
Tip 10: Heb een beetje geluk !
Niet een tip met iets wat je direct zelf in de hand hebt. Soms heb je een beetje geluk nodig. Eén specifieke foto die er ineens uitspringt en dan blijft verkopen. En vaak zijn dat dan ook nog de foto's waarvan je het niet verwacht.
Maar een beetje geluk kun je soms ook afdwingen. Als je geregeld wat blijft uploaden, en als je ook voldoende 'spreiding' aanbrengt in je foto's, dan komt die voltreffer vanzelf een keer langs!
Leestip:
Een onverwachte bestseller
Reacties 2
Hi Tromp Willem,
Vorig jaar rond deze tijd verdiepte ik me in Stockfotografie en kwam terecht op jou website.
Het leek me leuk wat meer te doen met mijn foto’s. Na eerst oefenen met Lightroom ben ik begonnen met mijn oude foto’s aanbieden (vakantiefoto’s van de afgelopen 10 jaar - gelukkig ook in RAW gefotografeerd).
De eerste maand gebeurde niks, maar daarna begonnen de verkopen. Eergisteren had ik mijn 200ste verkoop over 127 foto’s.
De oude vakantiefoto’s zijn op en ben nu begonnen met de foto’s van Utrecht (mijn woonplaats).
Zoveel mogelijk heb ik de links op je website gebruikt om me aan te melden bij de verschillende stocksites en hoop dat dat goed gelukt is (ivm affiliate).
Ik wou je heel erg bedanken voor de uitgebreide info op je website en het enthousiasme voor fotografie die bij mij is aangewakkerd.
Groetjes,
Lars
Hoi Lars, Bedankt voor je leuke reactie. En veel succes verder met de verkoop van je foto's!