Trefwoorden missers

Goede trefwoorden kiezen voor je stockfoto's is belangrijk. Een blog eerder ging het immers over Trefwoorden vinden je stockfoto !? Het lijkt ook eenvoudig. Als je het lijstje wie-wat-waar-wanneer-hoe afloopt en je houdt je aan de regels voor titels en trefwoorden dan moet het toch aardig goed gaan nietwaar?
In principe klopt dat ook. Maar het probleem is vaak niet de trefwoorden die je wel kiest, maar de trefwoorden die je niet kiest! In deze blog daarvan een grappig voorbeeld waarin mijn eigen vrouw de hoofdrol speelt.

Oostvaardersplassen

Op excursie in de Oostvaardersplassen
Jaren geleden zijn we (mijn vrouw en ik) een keer mee geweest op een excursie in de Oostvaardersplassen. In het najaar op zoek naar burlende herten. Een mooie tocht waarin ik uiteraard ook de nodige foto's heb gemaakt. Een daarvan was mijn vrouw tijdens een wandeling langs een van de vele meertjes. Deze foto heb ik indertijd ook aangeboden als stockfoto. Met trefwoorden als 'woman', 'nature', 'wetland' et cetera. Daarna nooit meer aan deze foto gedacht. Af en toe een verkoop en dus eigenlijk niets bijzonders.

Tot onlangs. Op een middag kwam mijn vrouw lachend thuis van haar werk met onderstaande folder. Die lag op haar werk (Gemeentehuis Urk) in het schap. Blijkt zij op de voorkant te staan van een brochure over huiselijk geweld! En inderdaad, als je de foto zo bekijkt straalt die sfeer er ook wel uit. Uiteraard is huiselijk geweld een serieus onderwerp maar wij hebben er wel even hard om moeten lachen. We voelen ons zelf niet aangesproken!

Folder veilig thuis over huiselijk geweld
En wat heb ik er van geleerd: een stockfoto wordt gekocht om een boodschap over te brengen. En dat kunnen er veel meer zijn dan waaraan jezelf denkt.

Eerder heb ik bij Wanneer is een foto geschikt als stockfoto uitgelegd dat een koper in een foto vaak niet ziet wat jij er als maker wel in ziet. Jij kent 'de sfeer' van de foto en jouw emotie daarbij is dan ook een andere dan die van de koper.

Andersom geldt dus ook. En daar ben ik dan nu zelf ook 'ingetrapt'. Zo zat er in deze foto een boodschap die ik helemaal gemist had (gelukkig maar :-) maar die de koper er wel in zag!

Het genoemde voorbeeld is natuurlijk leuk maar ook illustratief. Ik ben al een flink aantal jaren met stockfotografie bezig, en toch overkomt je zoiets nog regelmatig. Hoeveel relevante trefwoorden zou ik in de loop der tijd al gemist hebben waar ik nog steeds geen weet van heb? En hoeveel verkopen heeft me dat gescheeld?

Corrigeren trefwoorden

Het is belangrijk trefwoorden vooraf zo goed mogelijk in te vullen. Bij een aantal stockbureaus is dit definitief. Na goedkeuring kunnen titels en trefwoorden niet meer gewijzigd worden.

Bij een aantal andere bureaus kan dit in voorkomende gevallen gelukkig wel. Zo heb ik de genoemde foto nog kunnen aanpassen bij Shutterstock, Dreamstime, Bigstockphoto, Depositphoto, Pond en Alamy. Ik heb er nog trefwoorden als 'single', 'depressive' en 'divorced' aan toe kunnen voegen. Uiteraard met medeweten van mijn vrouw. En opnieuw daarover veel lol gehad. Een bijkomend voordeeltje van het doen aan stockfotografie!

Meer artikelen over dit onderwerp
Blog - 4 aug 2017 - Trefwoorden vinden je foto
FAQ - Wat zijn trefwoorden
FAQ - Regels voor titels en trefwoorden
FAQ - Wanneer is een foto geschikt als stockfoto?
Artikelen uit dezelfde categorie: Metadata, Gespot
Artikelen met dezelfde tags: Trefwoorden
 

Reacties 2

Gast - Carel op donderdag, 16 november 2017 22:48

Wat een mooi toeval om vrouw tegen te komen op deze folder!

De vraag is hoe je bij het kiezen van trefwoorden ‘out of the box’ kunt denken, om zo veel mogelijk kans te maken dat iemand jouw foto vindt. Bij Dreamstime kun je bij een verkoop zien via welke trefwoorden de koper heeft gezocht naar jouw foto. Als dat onverwachte trefwoorden zijn, helpt dat ontdekken welke trefwoorden kennelijk ook tot je foto leiden. Misschien een idee om zo je laatste verkopen eens na te lopen en kijken of dit helpt ruimer te denken bij de trefwoordkeuze? Of kost dat te veel tijd, waardoor ruzie met je vrouw dreigt?

Wat een mooi toeval om vrouw tegen te komen op deze folder! De vraag is hoe je bij het kiezen van trefwoorden ‘out of the box’ kunt denken, om zo veel mogelijk kans te maken dat iemand jouw foto vindt. Bij Dreamstime kun je bij een verkoop zien via welke trefwoorden de koper heeft gezocht naar jouw foto. Als dat onverwachte trefwoorden zijn, helpt dat ontdekken welke trefwoorden kennelijk ook tot je foto leiden. Misschien een idee om zo je laatste verkopen eens na te lopen en kijken of dit helpt ruimer te denken bij de trefwoordkeuze? Of kost dat te veel tijd, waardoor ruzie met je vrouw dreigt? :D
Tromp Willem van Urk op vrijdag, 17 november 2017 09:54

Ha Carel,
Bij Dreamstime kun je idd zien waarop gezocht is bij een verkoop. Handig om eens naar te kijken.
Shutterstock houdt daar ook nog eens statistieken van bij. Hoeveel is gezocht op de verschillende trefwoorden voor alle verkopen van één specifieke foto. Daar wil ik een volgende blog wel een klein kwisje aan wijden. Dus een veel verkochte foto van mijzelf, en dan mag de lezer raden op welke trefwoorden daarbij het meest gezocht is. Kijken hoe goed jullie het doen !?
Ik hoor het nog wel als daar belangstelling voor is.

En die 'ruzie' met mijn vrouw ... maak je maar niet ongerust !!

Ha Carel, Bij Dreamstime kun je idd zien waarop gezocht is bij een verkoop. Handig om eens naar te kijken. Shutterstock houdt daar ook nog eens statistieken van bij. Hoeveel is gezocht op de verschillende trefwoorden voor alle verkopen van één specifieke foto. Daar wil ik een volgende blog wel een klein kwisje aan wijden. Dus een veel verkochte foto van mijzelf, en dan mag de lezer raden op welke trefwoorden daarbij het meest gezocht is. Kijken hoe goed jullie het doen !? :) Ik hoor het nog wel als daar belangstelling voor is. En die 'ruzie' met mijn vrouw ... maak je maar niet ongerust !! ;)
zaterdag, 14 september 2024

Captcha afbeelding

HANDBOEK STOCKFOTOGRAFIE

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Je kan je op elk moment weer afmelden!
 
 

HANDBOEK STOCKFOTOGRAFIE

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Je kan je op elk moment weer afmelden!