Trefwoorden missers
In principe klopt dat ook. Maar het probleem is vaak niet de trefwoorden die je wel kiest, maar de trefwoorden die je niet kiest! In deze blog daarvan een grappig voorbeeld waarin mijn eigen vrouw de hoofdrol speelt.
Oostvaardersplassen
Tot onlangs. Op een middag kwam mijn vrouw lachend thuis van haar werk met onderstaande folder. Die lag op haar werk (Gemeentehuis Urk) in het schap. Blijkt zij op de voorkant te staan van een brochure over huiselijk geweld! En inderdaad, als je de foto zo bekijkt straalt die sfeer er ook wel uit. Uiteraard is huiselijk geweld een serieus onderwerp maar wij hebben er wel even hard om moeten lachen. We voelen ons zelf niet aangesproken!
Het genoemde voorbeeld is natuurlijk leuk maar ook illustratief. Ik ben al een flink aantal jaren met stockfotografie bezig, en toch overkomt je zoiets nog regelmatig. Hoeveel relevante trefwoorden zou ik in de loop der tijd al gemist hebben waar ik nog steeds geen weet van heb? En hoeveel verkopen heeft me dat gescheeld?
Corrigeren trefwoorden
Het is belangrijk trefwoorden vooraf zo goed mogelijk in te vullen. Bij een aantal stockbureaus is dit definitief. Na goedkeuring kunnen titels en trefwoorden niet meer gewijzigd worden.
Bij een aantal andere bureaus kan dit in voorkomende gevallen gelukkig wel. Zo heb ik de genoemde foto nog kunnen aanpassen bij Shutterstock, Dreamstime, Bigstockphoto, Depositphoto, Pond en Alamy. Ik heb er nog trefwoorden als 'single', 'depressive' en 'divorced' aan toe kunnen voegen. Uiteraard met medeweten van mijn vrouw. En opnieuw daarover veel lol gehad. Een bijkomend voordeeltje van het doen aan stockfotografie!
Meer artikelen over dit onderwerp |
Blog - 4 aug 2017 - Trefwoorden vinden je foto FAQ - Wat zijn trefwoorden FAQ - Regels voor titels en trefwoorden FAQ - Wanneer is een foto geschikt als stockfoto? Artikelen uit dezelfde categorie: Metadata, Gespot Artikelen met dezelfde tags: Trefwoorden |
Reacties 2
Wat een mooi toeval om vrouw tegen te komen op deze folder!
De vraag is hoe je bij het kiezen van trefwoorden ‘out of the box’ kunt denken, om zo veel mogelijk kans te maken dat iemand jouw foto vindt. Bij Dreamstime kun je bij een verkoop zien via welke trefwoorden de koper heeft gezocht naar jouw foto. Als dat onverwachte trefwoorden zijn, helpt dat ontdekken welke trefwoorden kennelijk ook tot je foto leiden. Misschien een idee om zo je laatste verkopen eens na te lopen en kijken of dit helpt ruimer te denken bij de trefwoordkeuze? Of kost dat te veel tijd, waardoor ruzie met je vrouw dreigt?
Ha Carel,
Bij Dreamstime kun je idd zien waarop gezocht is bij een verkoop. Handig om eens naar te kijken.
Shutterstock houdt daar ook nog eens statistieken van bij. Hoeveel is gezocht op de verschillende trefwoorden voor alle verkopen van één specifieke foto. Daar wil ik een volgende blog wel een klein kwisje aan wijden. Dus een veel verkochte foto van mijzelf, en dan mag de lezer raden op welke trefwoorden daarbij het meest gezocht is. Kijken hoe goed jullie het doen !?
Ik hoor het nog wel als daar belangstelling voor is.
En die 'ruzie' met mijn vrouw ... maak je maar niet ongerust !!