Twaalf stockbureaus
De afgelopen weken heb ik me aangemeld bij twee nieuwe stockbureaus, Photodune en Alamy. Het totaal aantal bureaus waarbij ik foto's verkoop is daarmee gekomen op twaalf.
Inmiddels ben ik ook ruim drie jaar bezig met stockfotografie. Twee keer eerder heb ik een tussenbalans opgemaakt. Tijd dus om dat weer eens te doen.
Verdiensten stockfoto's
Deze keer doe ik dat iets anders. Bij één jaar en twee jaar stockfotografie heb ik het gehad over mijn verkopen en de verhoudingen daarbij tussen de verschillende bureaus. Maar daar kan ik eigenlijk niets nieuws aan toevoegen. De conclusies van toen gelden nog steeds. De inkomsten blijven vrijwel gelijk opgaan met het aantal foto's in de verkoop. De getallen zijn groter geworden, maar dat is feitelijk het enige verschil. In bijgaand grafiekje daarom alleen de relatieve groei over de afgelopen drie jaar.
Het aantal bureaus is inmiddels dus wel gegroeid tot twaalf. En het is wellicht aardig om daar nu eens wat feiten van op een rijtje te zetten. Is dat aantal bijvoorbeeld nog wel behapbaar en zinnig? En zijn er naast de omzet wellicht ook nog andere verschillen tussen de bureaus te constateren?
Te veel bureaus om bij te houden?
Toen ik begon met stockfotografie had ik nooit gedacht dat ik na drie jaar bij twaalf bureaus zou zitten. Dat is heel geleidelijk gegaan. En het aantal lijkt veel, is dat feitelijk ook wel, maar valt toch ook wel weer mee. Het is namelijk niet zo dat elk nieuw bureau je een evenredige hoeveelheid tijd kost!
De grootste inspanning zit bij het eerste buro. Misschien kan ik nog wel beter zeggen, de grootste inspanning zit in de foto, en niet bij het bureau. Elke foto moet eerst bewerkt zijn en er moeten trefwoorden en titels aan zijn toegekend. Dat moet gedaan zijn nog voordat je aan het eerste bureau kan beginnen. En daarna maakt het in een FTP batch niet zo veel meer uit of je naar één of meer bureaus upload.
Uiteraard moet je per bureau nog wel wat nabewerkingen doen zoals categoriseren. Maar bij sommige hoeft dat ook niet. En als je ze dan een beetje slim uitkiest kost het toevoegen van een nieuw bureau je heel weinig extra werk.
De grootste inspanning zit bij het eerste buro. Misschien kan ik nog wel beter zeggen, de grootste inspanning zit in de foto, en niet bij het bureau. Elke foto moet eerst bewerkt zijn en er moeten trefwoorden en titels aan zijn toegekend. Dat moet gedaan zijn nog voordat je aan het eerste bureau kan beginnen. En daarna maakt het in een FTP batch niet zo veel meer uit of je naar één of meer bureaus upload.
Uiteraard moet je per bureau nog wel wat nabewerkingen doen zoals categoriseren. Maar bij sommige hoeft dat ook niet. En als je ze dan een beetje slim uitkiest kost het toevoegen van een nieuw bureau je heel weinig extra werk.
Geen concurrent van jezelf?
Ik upload hetzelfde portfolio naar alle bureaus. Ben je bij zo veel bureaus dan geen concurrent van jezelf? Ook dat is denk ik niet het geval.
Ten eerste, klanten zitten lang niet altijd bij alle bureaus. Die hebben vaak licenties bij hooguit enkele daarvan. Overlap zal er altijd wel zijn, maar door meer bureaus bereik je dus wel een grotere klantenkring. En uiteraard nemen je verkopen dan toe.
Ten eerste, klanten zitten lang niet altijd bij alle bureaus. Die hebben vaak licenties bij hooguit enkele daarvan. Overlap zal er altijd wel zijn, maar door meer bureaus bereik je dus wel een grotere klantenkring. En uiteraard nemen je verkopen dan toe.
Daarnaast wordt ook niet elke foto bij alle bureaus op dezelfde wijze wel of niet geaccepteerd. Ieder bureau heeft weer zo zijn eigen specifieke criteria. Zo vindt Shutterstock de focus en scherpte van een foto erg belangrijk, bij iStockphoto moeten ook de trefwoorden nog eens perfect in orde zijn, en de Nationale Beeldbank is allergisch voor zelfs de kleinste sensorvlekjes. En zo komt door een wisselend verschil in afkeuringen er ook de nodige variatie in de verschillende portfolio's. En ook dat pleit er dus weer voor om je portfolio wat beter te spreiden.
En een laatste reden zou kunnen zijn dat er toch ook gewoon verschillen in soorten verkopen bestaan tussen de bureaus. Een foto die bij het ene bureau goed loopt doet het bij een ander bureau weer niet. En ook omgekeerd is dat het geval. In de foto's op deze pagina is daar een aantal voorbeelden van gegeven.
Een reden voor deze verschillen heb ik nooit kunnen ontdekken. De constatering is alleen dat ze er wel zijn. Nogmaals een reden dus om wat aan spreiding te doen. Je weet nooit vooraf welke foto waar 'hot' wordt.
Een reden voor deze verschillen heb ik nooit kunnen ontdekken. De constatering is alleen dat ze er wel zijn. Nogmaals een reden dus om wat aan spreiding te doen. Je weet nooit vooraf welke foto waar 'hot' wordt.
Conclusie
Ik had een paar jaar geleden nooit gedacht dat ik nu op een aantal van twaalf stockbureaus zou zitten. Dat is heel geleidelijk gegaan. Voornamelijk denk ik omdat ik het gewoon leuk vind om te doen. En dan gaat het vanzelf. Nu vind ik twaalf ook wel een mooi rond en vol getal. Dus voorlopig heb ik geen verdere plannen meer. Maar zeg niet nooit. Twaalf had ik ook nooit gedacht, en wie weet wat er nog eens komt. En plezier er in blijft voor mij nog altijd het allerbelangrijkst. Dus wie weet ...!?
Reacties