Kansen met AI in de workflow van een stockfotograaf
In de workflow van stockfotografie zijn een aantal stappen te onderscheiden. Ik loop ze grofweg langs en benoem daarbij wat AI daaraan kan toevoegen:
1. Voorbereiding en marktverkenning
Met AI kunnen eigen afbeeldingen gemaakt worden en bedrijven gaan dat ook steeds meer gebruiken. Daarnaast worden met AI gegenereerde beelden ook zelf aangeboden aan stockbureaus. Dat maakt de spoeling voor jouw foto's flink dunner.
Maar … met AI kun je jezelf ook beter voorbereiden op het maken van
specifieke stockfoto's waar nog wel markt voor is!
- Met AI kun je nagaan welke stockfoto's (niet meer) te maken. Maar AI kan je ook helpen bij het bepalen van welke beelden nog wél kansen bieden.
- Stockbureaus blijven ook zoeken naar beelden met echtheid en menselijkheid.
- AI-tools kunnen trends herkennen op stocksites en sociale media. Zo ontdek je welke thema's, onderwerpen en kleuren nu goed scoren.
- AI kan geschikte locaties voorstellen. Handig als je inspiratie of richting zoekt.
2. Foto's maken
Het fotograferen doe je natuurlijk nog zelf. Toch kan AI indirect helpen:
- Heb je een vaag idee in je hoofd? Vraag AI om visuele voorbeelden te genereren zodat je gerichter kunt fotograferen.
- Sommige AI-tools helpen je met checklisten of reminders. Zo vergeet je niets bij specifieke locatie- of studioshoot.
En waarom zou je toch ook zelf niet eens gaan proberen om met AI eigen beelden te maken!?
3. Foto's verwerken
Waarschijnlijk gebruik je allang AI in je software. Systemen als Lightroom, Photoshop, Topaz en Luminar, en vele andere, hebben hiervoor al meerdere opties aan boord. Je kan deze gebruiken voor:
- Verwijderen ongewenste elementen uit een foto.
- Aanvullen van nieuw beeldmateriaal bij het 'oprekken' van een foto.
- Tools als Lightroom en Luminar gebruiken AI om belichting, kleur en ruis te corrigeren.
- Voor portretten of productfoto's kan AI automatisch huid verbeteren, storende elementen verwijderen of zelfs een lach toevoegen.
- Via AI kun je eenvoudig een saaie of afleidende achtergrond vervangen door iets nieuws.
- En dat lijstje groeit: de meeste bewerkingspakketten krijgen regelmatig nieuwe AI-functies
4. Foto's selecteren voor stockfotografie
Een lastig klusje. Als foto's uit je al bestaande database wil kiezen, dan heb je waarschijnlijk heel wat keus. Maar ook als je voor specifieke foto's apart op stap geweest bent heb je meestal meer materiaal dan je kan en wilt aanbieden.
- AI kan technisch sterke beelden herkennen en zelfs inschatten welke beelden commercieel aantrekkelijk zijn
5. Metadata foto's toevoegen
Een van de meest belangrijke onderdelen van stockfotografie. Maar ook - vind ikzelf - een van de meest saaie klussen. Het gevaar is dat je dit deel te snel 'afraffelt' waardoor je je eigen verkopen nadelig beïnvloedt.
- Verschillende AI tools kunnen titels, beschrijvingen en trefwoorden voorstellen op basis van de inhoud van je foto.
6. Foto's uploaden en indienen
Ook de stockbureaus zelf hebben steeds meer AI tools beschikbaar.
- Zo geven sommige bureaus AI-hulp bij het uploadproces. Beelden worden automatisch ingedeeld en gecheckt op relevantie.
7. Verkopen stockfoto's bijhouden
Het echte werk is gedaan. Je kan nu achterover leunen en wachten op je verdiensten. Daarvoor zijn ook veel tools beschikbaar, maar sommige systemen bieden iets meer:
- AI-tools kunnen je laten zien welke foto's goed verkopen, waarom ze dat doen én wat je volgende succesvolle beeld kan zijn.
- Sommige tools geven tips om je werk nog beter aan te laten sluiten bij de markt.
Tot slot ...
- Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Deze workflow is één route. Op mijn FAQ pagina's met veel gestelde vragen is deze route weer iets anders. Ook in mijn Handboek Stockfotografie geef ik daarvoor een verschillend aantal voorbeelden.
- Kies dus de route en de (AI) tools die jij het prettigste vind werken en die aansluiten bij jou workflow.
- Deze blog is een momentopname. De ontwikkelingen gaan zó snel, dat jouw ideale workflow er morgen al weer anders uit kan zien.
- En last but not least, veel van de hiervoor genoemde AI toepassingen zijn ook bruikbaar als je 'gewoon' fotografeert en geen stockfoto's maakt.
Samenvatting
AI kun je niet meer negeren in de wereld van de (stock)fotograaf. Je kan je ergeren aan de 'broodroof' die het geeft op jouw stockfotografie. Maar je kan het ook gebruiken voor de kansen die er nog wel zijn.
Zet AI daarbij in als een slimme assistent die je werk leuker, sneller en effectiever maakt. Laat AI de saaie dingen doen, dan kun jij meer focussen op wat je het liefste doet: mooie beelden maken!
Volgende blogs over AI
In deze blog en mijn eerdere
AI, Bedreiging en kans voor de stockfotograaf heb ik AI nog op vrij algemeen niveau beschreven. Een volgende blog wil ik echt één aspect nader uitdiepen. Ik heb zelf al wel een aantal ideeën in het hoofd, maar als er specifieke voorkeuren zijn dan hoor ik die graag!
Reacties