FAQ - Veel gestelde vragen

Alles wat u wilde weten over stockfotografie maar nooit wist te vragen ...!?

FAQ - Veel gestelde vragen

Alles wat u wilde weten over stockfotografie ...!?

Wat is editoral gebruik van een foto?

Wat zijn editoral foto's?

Stockfoto's worden gebruikt voor allerlei commerciële doeleinden (advertenties, websites et cetera). Omdat het onderwerp van de foto 'neutraal' is, kan de klant er mee doen wat hij wil. Verkochte stockfoto's zie je dan ook vaak in allerlei hoedanigheden en soorten gebruik terug.
Editoral stockfoto: "AMSTERDAM, THE NETHERLANDS - SEP 11, 2014: Schiphol Airport entrance with passing travellers and a stewardess"
Editoral foto's zijn speciale stockfoto's die worden gekocht om hun 'nieuwswaarde'. De duiding van de foto is dan ook belangrijk. Bij het aanbieden van de foto aan een stockbureau moet een strikte beschrijving worden meegegeven van plaats, tijd en de beschrijving van de gebeurtenis of het object.
Omdat editoral foto's niet commercieel gebruikt mogen worden, is in voorkomende gevallen dus ook geen model release of property release nodig. Herkenbare personen, gebouwen, beeldmerken en logo's zijn dan acceptabel. Kopers van deze foto's zijn veelal kranten, tijdschriften en de televisie.

Alle foto's mogelijk?

Toch zijn niet alle foto's geschikt voor editoral gebruik. Foto's die in de openbare ruimte zijn gemaakt voldoen inderdaad heel vaak aan de criteria. Maar foto's ergens binnen gemaakt, bijvoorbeeld in een museum of bij een concert mogen vaak weer niet als editoral verkocht worden. Een ruwe vuistregel is dat als je ergens voor betaald hebt om er in te mogen, dat er dan ook vaak dergelijke restricties gelden. Maar ook die regels worden weer verschillend geïnterpreteerd. Een foto van een olifant in een dierentuin wordt zonder problemen overal geaccepteerd. Maar maak je foto's van een toneelvoorstelling dan ligt dat anders
Vaak is het een kwestie van trial en error wat wel of niet geaccepteerd wordt. Ook tussen de bureaus onderling zijn er verschillen. Shutterstock is meestal vrij soepel in hun acceptaties. Bij iStock gelden weer veel strengere regels.

Hoe aan te bieden?

Shutterstock stelt de volgende eis aan de opmaak van de beschrijving van de foto:

CITY, STATE/COUNTRY – MONTH DAY YEAR: Factual description of the image content, including who and what the image portrays and a qualifying newsworthy statement of objective fact (if necessary).

Foto's met een afwijkend format worden niet geaccepteerd. Het blijkt dat alle andere stockbureaus de gestelde eisen van shutterstock ook accepteren. Dus als je eenmaal de metadata voor shutterstock goed hebt ingevuld, dan is de foto zonder aanpassingen ook bij de andere bureaus aan te bieden.
Na het uploaden van de foto is het nog nodig om op de submit pagina een speciaal vinkje te zetten.

Bij de meeste door mij beschreven stockbureaus is het mogelijk editoral foto's aan te bieden. Alleen bij Fotolia en CanStockPhoto is dat niet mogelijk.

Meer op Kruwt.nl over dit onderwerp
​Blog 9 maart 2018 - Editoral stockfoto's
Fotogalerij - Editoral foto's
FAQ - Mag ik een foto met personen en beeldmerken plaatsen?
FAQ - Wat is een model release
FAQ - Wat is een property release
Wat is een propertyrelease?
Blijf ik eigenaar van de foto?
 

Reacties

Nog geen reacties
Gast
woensdag 17 juli 2019

Captcha afbeelding