In vorige blogs heb ik het gehad over het
belang van trefwoorden, maar ook de
missers die je daarbij kan hebben. Goede trefwoorden kiezen voor je stockfoto's is en blijft moeilijk. Het kan geen kwaad daar zo af en toe wat extra aandacht aan te besteden.
Shutterstock geeft daarvoor een mooie mogelijkheid. Van alle verkochte foto's wordt bijgehouden welk trefwoord als zoekterm is gebruikt. En bij meerdere verkopen geven de percentages aan welk trefwoord het hoogst scoort. In deze blog daarmee een 'kwis' waarmee jij kan nagaan hoe goed jij trefwoorden kunt kiezen!
Geschikte trefwoorden kiezen
Vanuit mijn eigen
portfolio heb ik een aantal foto's geselecteerd. Aan jou de vraag welke titel en trefwoorden jij voor elke foto zou kiezen. Daarna kun je je antwoorden toetsen met de echte Shutterstock scores. Die zitten achter het vraagteken van elke foto verstopt. En omdat elke foto meer dan 100 keer verkocht is mag je ervan uitgaan dat die scores een redelijk betrouwbaar beeld geven.
Het kiezen van een titel is overigens vrij arbitrair. Een foto kun je op vele manieren goed beschrijven, mijn titel is er daarvan één van. Die van jou is dus net zo goed.
Goede trefwoorden zijn voor het zoekresultaat meer relevant. Maar ook daar een nuance. Bij een aantal foto's liggen sommige trefwoorden wel erg voor de hand. Dat ik in de coverfoto het trefwoord 'utrecht' heb gebruikt zal geen verrassing zijn. Maar… hoe belangrijk zou dat ene trefwoord kunnen zijn. Wat is het zoekpercentage dat 'utrecht' scoort? Kortom, probeer niet alleen de meest relevante trefwoorden te raden, maar ook de 'zwaarte' daarvan in te schatten. Veel succes !!
Waarschuwing: De gebruikte component voor het tonen van de antwoorden is niet geschikt voor kleine beeldschermen. Op telefoons en kleine tablets kan het zijn dat de antwoorden daardoor wegvallen.
Kanttekening
De resultaten van de foto's hierboven zijn geen absolute waarheid. Het toont de scores van mijn foto's op
Shutterstock. Bij andere stockbureaus zijn de verkopen van dezelfde foto's soms heel anders. In mijn overzicht van
bestsellers geef ik daarvan een aantal voorbeelden. Elk stockbureau heeft dus zijn eigen dynamiek!
Een tweede opmerking is dat de getoonde resultaten de scores zijn van de trefwoorden die ik al eens gekozen had. Maar ik kan zomaar een belangrijk trefwoord gemist hebben. En dat gebeurt dus ook. Zie mijn blog
trefwoorden missers.
Heb je dus een geweldig trefwoord gevonden dat in het geheel niet in het rijtje staat, dan kan het zomaar zijn dat je het beter gedaan hebt dan ik. Wellicht heb ik die gemist. Maar dat hoor ik dan graag van je! Zo mogelijk voeg ik dat trefwoord alsnog toe. En de verdiensten van de eerste verkoop op dat specifieke trefwoord zijn dan voor jou!
Reacties