Laatste pagina-update : April 2021
De royalty's aan de fotograaf per verkochte stockfoto worden bepaald door een aantal verschillende factoren
- De soort licentie of abonnement waarmee de foto is gekocht
- De aantallen verkopen/opbrengsten in totaal of per foto.
- Is de foto wel of niet exclusief?
- Bij een aantal stockbureaus: de grootte van de foto
- Of een foto wel of niet als redactioneel wordt verkocht maakt meestal niet uit voor de prijs.
Per stockbureau wordt verschillend met deze criteria omgegaan. Eenheid in prijzen is er dus niet.
- Bij Shutterstock gaat het percentage van je royalty's omhoog als je een
bepaald aantal verkopen hebt bereikt. Sinds 2020 wordt dat overigens elk
jaar weer gereset. Lees daarvoor Shutterstock zet fotografen in de kou.
- Bij Adobe Stock en Depositphotos worden de vergoedingen ook hoger als je een bepaald level hebt bereikt. Dat is dan permanent.
- Dreamstime heeft het systeem dat de vergoeding per foto omhoog kan gaan.
Ook dat is weer afhankelijk van het aantal verkopen van die
foto.
- Alle andere stockbureaus hebben vaak vaste prijzen. Maar meer verkopen geven je foto vaak wel een hoger plaatsje in de ranking. Dus ook meer verkopen!
Reacties