Veel Gestelde Vragen
Wanneer is een foto geschikt als stockfoto?
Laatste pagina-update : April 2021
Een goede stockfoto behoort feitelijk maar aan één voorwaarde te voldoen: de foto moet zodanig commercieel interessant zijn dat een klant deze wil kopen. En dat kan dan een speciale productfoto zijn die je in de studio hebt gemaakt, maar net zo goed een mooie landschapsfoto van je vakantie.
In mijn portfolio staan heel wat vakantiefoto's. Maar ook gewone huis-tuin-en-keuken foto's kunnen heel goed als stockfoto worden verkocht. Ook de bloembakken van onze eigen achtertuin staan in mijn portfolio!
Wat is een commercieel interessante foto?
Bij de opmerking 'commercieel interessant' is een waarschuwing op zijn plaats. Blijf je altijd realiseren dat een klant, een buitenstaander, jouw foto interessant genoeg moet vinden om te kopen.
Dat kan soms frustraties opleveren. Want sommige van je eigen foto's vind jij natuurlijk heel bijzonder maar zijn dat niet voor een klant. Jij kent de tijd, de locatie en de omstandigheden waaronder de foto is gemaakt. En dat geeft dan een speciaal gevoel voor die foto.
Diezelfde emotie heeft de potentiële koper meestal niet. Die kijkt er naar met andere ogen en beoordeelt jouw plaat heel anders. Hij ziet alleen de onderwerpen die er wel op staan en heeft geen weet van de extra gedachten die jij er ook nog bij hebt. En dan koopt hij jouw ´mooie´ foto dus niet!
Een mooi voorbeeld daarvan heb ik beschreven in de blog Trefwoorden missers.
Een mooi voorbeeld daarvan heb ik beschreven in de blog Trefwoorden missers.
Het blijft verrassend
Er zijn foto's die jezelf heel goed vind en waarvan je heel veel verwacht. Die blijken dan in het geheel niet te verkopen. Andere foto's, die je er maar op goed geluk bij hebt gedaan, doen het dan ineens weer juist wel heel goed. Daarover kun je lezen in Onverwachte bestseller.
Maar dat is ook weer een van de charmes van stockfotografie. Het is altijd weer spannend wat elke afzonderlijke foto gaat doen!
Bestaat de meest geschikte stockfoto?
De goede 'geschikte' stockfoto valt dus niet te definiëren. Dat begrip is subjectief en is voor iedere klant weer anders. Een klant heeft één specifiek doel voor ogen en jouw foto moet die ene gewenste boodschap kunnen communiceren. Andere onderwerpen op de foto leiden dan alleen maar af.
Voor een goede stockfoto geldt daarom in het algemeen: Hoe eenvoudiger het onderwerp, des te beter dat is!
Meer artikelen over dit onderwerp |
Onverwachte bestseller Trefwoorden missers Stockfoto's maak je overal Stockfoto's uit het dakraam |
Reacties 3
Ahh, ik lees het nu in een ander FAQ...
Is het verstandig om rekening te houden met eventuele titel of tekst die de klant wil plaatsen in de foto?
Ik heb daar nu een aparte blog over geschreven: Geef je stockfoto's de ruimte!