Laatste pagina-update : April 2021
Om een foto verkoopbaar te maken is de kwaliteit uiteraard van belang. Niet mooie of technisch slechte foto's zullen weinig worden verkocht. Een goede stockfoto moet daarom voldoen aan een aantal kwalitatieve en technische eisen.
De belangrijkste eis dat een stockfoto commercieel verkoopbaar moet zijn is al behandeld in een vorige
vraag Wat is een geschikte stockfoto? Maar om de foto daarnaast dus ook aantrekkelijk te maken is de kwaliteit toch wel van belang.
Technische kwaliteit stockfoto
- De foto is correct belicht, goed van scherpte, vrij van ruis etc. Corrigeer de foto eventueel op deze aspecten, maar overdrijf niet
- De foto is helder en fris van kleur. Kleurige foto's vallen eerder op en verkopen dus gewoon beter.
- Aan de grootte van de foto worden in het algemeen worden geen specifieke
eisen gesteld maar het wordt aanbevolen om alleen foto's van meer dan 6
MP aan te bieden. Het gangbare formaat is daarbij JPEG. Alleen Alamy
heeft eigen specifieke regels.
In het Handboek Stockfotografie is per stockbureau een factsheet opgenomen met alle specifieke eisen van dat bureau aan de foto.
Gewenste kadering stockfoto
- Kader de foto niet te strak. Een koper zal meestal de foto nog wat bijsnijden in het door hem gewenste formaat. Geef je stockfoto de ruimte.
- Houd ruimte over voor teksten die een koper ook nog op de foto zou willen zetten. Geef je stockfoto daarom de ruimte.
Verwijder ongewenste elementen op een stockfoto
- Vermijd zoveel mogelijk objecten die niet bijdragen aan het idee van de
foto. Hoe eenvoudiger de foto is, des te beter is hij geschikt als
stockfoto.
- Plaats geen eigen kaders en randen op de foto. Als een koper dat al wil,
dan zal hij dat altijd zelf willen doen. Jouw rand vindt hij zeker niet
mooi.
- Als personen herkenbaar op de foto staan is altijd een modelrelease noodzakelijk. Foto's met personen zonder release worden onherroepelijk afgekeurd.
- En dat geldt ook voor herkenbare logo's, beeldmerken et cetera. Poets deze zo mogelijk vooraf weg, want anders komt ook een dergelijke foto niet door de keuring.
- Ook op het copyright van gefotografeerde onderwerpen wordt gelet.
Heb je bijvoorbeeld een auto op de foto staan waarvan je wel netjes alle
zichtbare logo's hebt weggepoetst, maar het merk van de auto is nog wel
steeds als zodanig herkenbaar, dan zal die foto daarom ook vaak om
copyright-redenen worden afgekeurd.
Lukt het niet om ongewenste elementen te verwijderen, dan is het aanbieden als
redactionele foto soms nog mogelijk.
En ten slotte, wellicht een beetje overbodig: Bied alleen foto's aan die je zelf gemaakt hebt. Of anders gezegd, waar jij eigenaar van bent.
Heb je het copyright van de foto niet, dan kan dat je forse problemen opleveren!
Reacties